Magazinele online si comertul electronic sunt un fenomen ce a luat amploare in ultimii ani in intreaga lume. Trendul a ajuns si in Romania si e in crestere fulminanta. Se estimeaza ca, pana in 2020, volumul de produse achizitionate online se va dubla. E pana la urma o evolutie normala, daca stai sa analizezi societatea de astazi. Totul e pe fast-forward si lumea nu pare sa duca deloc dorul zilelor tihnite in care timpul parca se dilata, ci, din contra, savureaza viteza cu un pahar mare de cafea Lavazza intr-o mana si smartphone-ul in cealalta.
Topul celor mai mari companii din lume este brazdat cu giganti din industria de IT, pentru ca acestia au observat apetitul omenirii pentru viteza si l-au capitalizat, oferindu-ne mijloace spre a ne satisface pornirile.
Tot mai multe site-uri si platforme de comert online au inceput sa mizeze pe aceasta noua ordine mondiala. Confortul este tot mai important pentru noile generatii si avem din ce in ce mai putin timp liber, asa ca incercam sa-l fructificam la maximum si sa nu-l irosim pe activitati plictisitoare, ca mersul la cumparaturi.
Noua generatie este rasfatata si pretentioasa. Daca parintii nostri stateau la cozi interminabile ca sa cumpere un produs sau isi pierdeau o jumatate din zi mergand pana la depozitul en-gros din afara orasului pentru a avea parte de preturi mai bune si o gama mai diversificata de produse, noi le vrem pe toate si le vrem acum! Vrem sa avem de unde sa alegem si vrem preturi bune, dar nu vrem sa ne batem prea mult capul pentru ele. Partea buna este ca, in majoritatea cazurilor, acestea sunt la doar cateva click-uri distanta.
E clar ca tot mai multa lume alege sa isi cumpere haine, accesorii, carti, cosmetice sau electronice de pe internet si e perfect de inteles. Dar oare aceasta logica se aplica si in cazul unui produs pe care in mod normal il cumperi din orice magazin ce comercializeaza alimente, fie el hypermarket sau un mic magazin de cartier?
Am ales sa investigam putin problema si am realizat un mic studiu de caz pe cafea. E clar ca produsul este destul de la indemana. Poti intra in orice magazin de la coltul blocului si gasesti macar un tip de cafea. Daca vrei diversitate si preturi mai bune, o cumperi de la hypermarket, la comun cu restul cumparaturilor. Mai comod si mai convenabil de atat nu se poate, nu? Ei bine… ba da, se poate!
Dar vreau sa am de unde alege!
Un hypermarket are o gama destul de diversa, dar nici pe aproape la fel de diversa ca a unui magazin online specializat in comertul cu cafea. Pe langa sortimentele mai larg raspandite, in oferta unui magazin online vei gasi si cafele de nisa, pentru posesorii de obrazuri fine si papile gustative sucite.
Si pretul?
Un magazin online nu are puterea financiara a unui hypermarket, asa ca am putea prespune ca preturile unui magazin online sunt mai mari. Am putea, dar ne-am insela. Marile lanturi de magazine au costuri foarte mari cu spatiul, angajatii, prezentarea produselor etc. In plus, desi ati fi tentati sa credeti altfel, marile magazine nu practica adaosuri comerciale prea mici. Magazinele online, pe de alta parte, au cheltuieli relativ reduse. De cele mai multe ori, acestea lucreaza direct cu firmele importatoare sau, in unele cazuri, sunt chiar ele importatoare. Asa ca pot practica preturi mai mici decat hypermarketurile.
Sa luam cazul unei cafele de calitate precum Lavazza Qualita Oro boabe la 1 kg. In marile lanturi de magazine pretul acesteia poate ajunge chiar si la peste 90 de Lei, in timp ce pe site-urile de comert online poate fi gasita si la 55,5 Lei. Putem spune, fara a fi acuzati ca exageram, ca diferenta este colosala!
Suna tentant…
Mai pune in balanta si ca majoritatea magazinelor online ofera transport gratuit daca achizitionezi mai multe cafele si ajungi la o concluzie destul de clara, si anume aceea ca magazinele online intrunesc trioul magic: preturi mici, diversitate si confort.
Comert online 3 – 0 Comert clasic.